Nézettség, látogatottság, látogatók - ez mind ugyanazt jelenti, ugye? Azért, ne rohanjunk annyira előre... Ha félreértelmezed a webforgalmad adatait, téves döntéseket hozhatsz.
courtesy: dmakproduction.com
Mivel sokan hajlamosak ezekkel a szakkifejezésekkel dobálózni, itt egy rövid összeállítás, hogy igazán megérthesd, mi micsoda, és hogy helyesen tudd alkalmazni a weboldal elemzésedhez, valamint hogy jól-informált, tényekkel megtámogatott döntéseid lehessenek a marketinged során.
Mielőtt továbbolvasnál, fontos megjegyezni, hogy a különféle elemzésekhez használatos eszközök meghatározásánál előfordulhat árnyalatbeli különbség. Érdemes összevetni a szóbanforgó eszköz megfogalmazását a hivatalosan elfogadottal, hogy pontos megértést kapj arról, hogyan veszik azt alapvetően figyelembe.
Oldalnézettség
Az oldalnézettséget akkor számolják, amikor valamelyik böngésző betölti az oldaladat. Minden olyan alkalommal számolva van, amikor a szóbanforgó eszköz nyomkövető kódja betöltődik. Vagyis, amikor valaki megnéz egy oldalt a weboldaladon és a böngészőben újratölti azt az oldalt, akkor az kettő megnézésnek számít. Amikor valaki megnézett egy oldaladat, majd egy második oldalt a weboldaladon, aztán visszatért az először megnézetthez, akkor az három megnézésnek számít.
Az oldalnézettségi adatok nagyszerű megértést adnak a weboldalad vonzó erejéről. Meglátogatnak a látogatók egy bizonyos oldalt, aztán visszapattannak? Vagy hosszabban nézelődnek, hogy feltérképezzék a weboldalad tartalmát?
Egyedi oldalnézettség
Az egyedi oldalnézettség (ld. Google Analytics) azoknak az oldalnézettségeknek az összesítése, amelyek ugyanattól a felhasználótól származnak , ugyanabban az időszakban (ld. alább az időszak meghatározását). Az egyedi oldalnézettség azoknak a időszakoknak a száma, mely idő alatt az adott oldalt egyszer vagy többször megnézte az illető. Vagyis, ha valaki ugyanazt az oldalt kétszer (vagy többször) megnézte a rávonatkozó időszak alkalmával, az egyedi oldalnézettség csak egynek számít az oldalnézettséget tekintve.
Látogatások
Általában véve, azt tekintjük látogatásnak, amikor valaki a weboldalad domain-jétől eltérő hivatkozással érkezik a weboldaladra (tehát NEM úgy, hogy beírja a weboldalad nevét - a szerk.).
Rendszerint az analitikai eszközök csak egy látogatással számolnak még abban az esetben is, amikor több oldaladat néztek meg egy látogatás alkalmával.
Ebből következően az oldalnézettségi számok általában véve meghaladják a látogatások számát.
Időszak
Egy időszak alatt a következőt értjük: a weboldaladon történő tevékenységek összessége egy meghatározott időtartamon belül. Vagyis egy időszak tartalmazza mindazokat a tevékenységeket, amit egy felhasználó végrehajt a weboldaladon az adott időtartamot tekintve. Bár hasonló a látogatások-hoz abban a vonatkozásban, hogy egy időszak több oldalnézettséget is magában foglalhat, az időszak-hoz hozzárendelt időtartam az, ami egyedivé teszi.
Alapértelmezetten, a Google Analytics szerint, egy időszak 30 percet ölel fel, viszont beállíthatod, hogy csak néhány másodperc vagy akár több órahossza legyen.
Egy időszak véget ér és egy új időszak kezdődik egy felhasználóra vetítve, abban az esetben, amikor:
A., 30 perc eltelt úgy, hogy a felhasználó inaktív volt, majd aktívvá válik
vagy
B., az óra elütötte az éjfélt
vagy
C., a felhasználó egy kampány eredményképpen az oldalra érkezik, majd elhagyja azt, aztán visszatér egy másik kampánynak köszönhetően
A Google Analytics egy adott időszaknak tekinti (és nem 2-nek), ha valaki az oldaladra érkezik, elhagyja azt, de 30 percen belül újra meglátogatja.
Ezen túlmenően, ha a személy inaktív az oldaladon több, mint 30 perce, bármely jövőbeli tevékenység az oldaladon új időszaknak számít, még akkor is, ha soha nem hagyta el az oldaladat.
Látogatók/Felhasználók
Látogató vagy felhasználó az a személy, aki meglátogatja az oldaladat. Tartsd szem előtt, hogy egy egyszeri látogató/felhasználó többször is meglátogathatja az oldaladat.
Amennyiben egy meghatározott időkeretre bontod az statisztikáidat, a látogatók/felhasználók száma megmutatná neked, hány kőlönböző személy tette látogatását az oldaladon abban a meghatározott időszakban.
Új vs. visszatérő felhasználók/Látogatók
Van egy olyan kimutatás a Google Analytics-ben, amely megmutatja az új és a visszatérő felhasználók arányát az időszakok számának és %-ának függvényében.
courtesy: www.sidneipuziol.deviantart.com
Egy új felhasználó alatt azt értjük, aki még soha nem látogatta meg az oldaladat azelőtt, míg a visszatérő látogató már valamikor korábban járt az oldaladon.
Ezek a mérőszámok remek útmutatást adnak arról, hogy milyen mértékben vagy képes adott esetben megtartani a látogatóidat, és hogy a teljesen új látogatókat milyen hatékonysággal vagy képes bevonzani.
Mivel a Google Analytics feljegyzéseket használ a látogatók nyomonkövetésére, tartsd szem előtt, hogy a kimutatás nem 100%-ig pontos, az új és a visszatérő látogatók megkülönböztetésében.
Pld. ha valaki meglátogatja az oldaladat mobilon, majd a számítógépén, mindkét esetben új látogatóként lesz majd számon tartva (hacsak nem használod a Google Univerzális Analytics-et).
courtesy: Pamela Vaughan